klimatyzacja

Żyjemy w czasach kiedy to większość społeczeństwa posiada pojazdy o napędzie silnikowym, np. motorowery , motocykle czy samochody. Te ostatnie są chyba najpopularniejszą formą komunikacji jaka aktualnie istnieje – plasuje się tuż za komunikacja miejską. Samochody są tak bardzo popularne, gdyż niosą ze sobą poczucie niezależności, komfortu i pewnego rodzaju prestiż.

I nie ma tutaj zależności czy pojazd jest nowy, prosto z salonu, czy jest to używane piętnastoletnie auto, bo każde ma swoje zalety. Zdecydowana większość nowoczesnych pojazdów ma stosunkowo dobre wyposażenie poprawiające przyjemność z jego użytkowania na długich trasach czy podczas stania w miejskich korkach.
Samochody z tak zwanym pakietem zimowym będą miały podgrzewane siedzenia czy dysze spryskiwaczy szyby czołowej, natomiast auta z przeznaczeniem do państw o cieplejszym klimacie będą miały dachy panoramiczne lub otwierane okna dachowe. Jest jednak jedna rzecz, która występuje najczęściej.

klima w aucie

Mowa tutaj o układzie klimatyzacji

Jest to układ o bardzo prostej zasadzie działania i był już wykorzystywany wiele lat temu, w klasycznych już samochodach, dając uczucie chłodu naszym ojcom i dziadkom. Sam układ składa się z kilka kluczowych elementów: sprężarki, skraplacza, osuszacza, zaworu ciśnieniowego i kilku przewodów aluminiowych i gumowych.

Nie może oczywiście zabraknąć czynnika chłodniczego, który krąży wewnątrz w formie lotnej, w skraplaczu przechodzi w stan ciekły po czym ulega rozprężeniu i jego temperatura drastycznie spada dając zimny powiew z kratek wentylacyjnych. Oczywiście aby wszystko zawsze działało należy przynajmniej raz w roku wykonać czyszczenie klimatyzacji i serwis całego układu. Całość można wykonać samemu w zaciszu przydomowego garażu lub pod blokiem – zakładając, że nasz układ jest w stu procentach sprawny i szczelny.

Wystarczy wymienić filtr kabinowy, tak by w środku krążyło powietrze wolne od zanieczyszczeń, kratki wentylacyjne można odkurzyć, a proces odgrzybiania wykonać kupionym wcześniej preparatem, który często jest formie puszki z końcówką, którą wprowadza się w kratki wentylacyjne lub ozon pod ciśnieniem, który rozprowadza się automatycznie gdy klimatyzacja pracuje na wysokich obrotach – całość trwa piętnaście minut.

Proces czyszczenia i konserwacji klimatyzacji może się skomplikować gdy układ będzie gdzieś nieszczelny, a w środku nie będzie oznak czynnika, należy najpierw zdiagnozować gdzie jest wyciek. Taka usługa powinna być wykonana w specjalistycznym zakładzie, który poda do układu specjalny preparat z zielonym barwnikiem – w miejscu wycieku będzie po prostu zielona oleista substancja – lub układ zostanie zapełniony gazem świecącym pod wpływem światła ultrafioletowego, dzięki czemu diagnoza będzie szybsza i trafniejsza.

Czasami do wymiany może być sprężarka, a czasami jedynie mały zaworek lub uszczelka typu o-ring. Po całej procedurze należy sprawdzić azotem pod ciśnieniem czy układ utrzymuje wysokie ciśnienie, dopiero później należy osuszyć układ i wpuścić do środka czynnik chłodzący.

Kolejnym etapem będzie, jak w przypadku samodzielnego serwisu, odgrzybianie i ozonowanie przewodów wentylacyjnych. Tutaj używa się specjalistycznych generatorów ozonu. Należy także pamiętać o filtrze kabinowym. Procedura wygląda identycznie w każdym samochodzie i nie ma znaczenia czy pojazd wyposażony jest w klimatyzację ręczną, półautomatyczną czy tak zwany climatronic.

czyszczenie klimatyzacji

Można jeszcze zadać pytanie po co robi się te odgrzybianie i serwisowanie. Otóż sprawny układ klimatyzacji może zdecydowanie podnieść komfort podróżowania w upalne dni, gdzie na zewnątrz temperatura dochodzi do czterdziestu stopni Celsjusza, a my posiadając pojazd z czarnym lakierem w środku możemy się spodziewać nawet sześćdziesięciu stopni.

Dzięki klimatyzacji możemy sobie ustawić chłodzenie na dwadzieścia stopni unikając udaru cieplnego. Dodatkowo mało kto o tym wie, ale powstające w wyniku różnicy temperatur zjawisko parowania szyb, może zostać zlikwidowane w kilka sekund właśnie dzięki suchemu powietrzu wydobywającego z kratek wentylacyjnych po włączeniu klimatyzacji.

Klimatyzacja to niesamowity wynalazek, jednak aby działała potrzebna jest jej regularna konserwacja i serwisowanie, tak aby nie wytworzyły się zagrażające naszemu życiu grzyby. Należy także uważać z nadmiernym wystawianiem się na działanie “klimy”, gdyż temperatura rzędu osiemnastu stopni wraz z połączeniem suchości powietrza spowodować może różne choroby, np. zapalenie płuc lub problemy z górnymi drogami oddechowymi.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here